Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Krokowej zaprasza osoby, które doświadczyły bądź doświadczają przemocy, albo po prostu chcą poszerzyć swoją w wiedzę na temat przemocy.
Zajęcia odbywać się będą w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krokowej, ul. Wejherowska 3, pokój nr 4, od 24 października 2022r. o godz. 16.30 w każdy poniedziałek.
Zachęcamy do uczestnictwa.
Bliższych informacji udzielają pracownicy socjalni Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krokowej:
Brygida Mruk tel. 58 675-41-37
Kamila Jezierska tel. 58 675-41-37
Monika Wiśnios tel. 58 675-41-37
Danuta Szwarc tel. 58 675-41-35
Angelika Hallmann tel. 58 675-41-35
Czym są grupy wsparcia i kto jest ich adresatem?
Grupa wsparcia jest formą pomocy psychologicznej. Zwykle w grupach wsparcia uczestniczą osoby, które łączą podobne problemy i trudności. Grupy mają charakter formalny
i organizowane są przez specjalistyczne instytucje i prowadzone przez jedną lub dwie profesjonalnie przygotowane osoby. Grupy takie mogą mieć charakter otwarty (gdy w każdym momencie mogą dołączyć do nich nowi członkowie) lub zamknięty (gdy nowi członkowie nie mogą dołączać do spotkań po ich rozpoczęciu). Udział w grupie wsparcia polega na dzieleniu się własnymi doświadczeniami z innymi jej członkami, słuchaniu, nawiązywaniu kontaktu, dzieleniu się pożytecznymi informacjami, udzielaniu sobie wzajemnie wsparcia emocjonalnego. Aktywne uczestnictwo w grupie wsparcia pomaga w pracy nad sobą, w osobistym rozwoju, a także
w radzeniu sobie z codziennymi trudnościami.
Cel główny programu:
- zatrzymanie przemocy w rodzinie poprzez wzmocnienie oraz zwiększenie świadomości przysługujących praw;
- wzrost poczucia własnej wartości i kompetencji społecznych, sprawczości i podmiotowości;
Plan programu grupy psychoedukacyjnej:
- rozpoznanie sytuacji osoby doświadczającej przemocy, zdefiniowanie problemu, zapewnienie wsparcia, uświadomienie, że przemoc jest przestępstwem ściganym przez prawo;
- psychoedukacja ukierunkowana na potrzeby, emocje i uczucia;
- odbudowanie sił obronnych organizmu; praca nad emocjami, myślami automatycznymi, przekonaniami kluczowymi; rozpoznanie schematów myślowych dotyczące rodziny, roli kobiety i mężczyzny oraz przeformułowania ich;
- motywowanie do podjęcia własnych działań, nauka zdobywania umiejętności niezbędnych do niezależnego życia;
- odbudowanie poczucia własnej wartości, budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby, praca na zasobach;
- psychoedukacja mająca na celu uświadomienie zjawiska cykliczności i faz przemocy;
- zdobycie wiedzy o sposobach radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, mechanizm stosowania przemocy, charakterystyka zachowań i metod oddziaływania osób stosujących przemoc;
- mity dotyczące stereotypowego myślenia na temat zjawiska przemocy, związane nałogiem zniewolenia- rola kobiety i mężczyzny w związku;
- rozumienie psychologicznych i społecznych skutków doznawanej przemocy, omówienie destruktywnego wpływu przemocy w rodzinie na dzieci, konsekwencje wzrastania
w rodzinie destrukcyjnej; - nauka konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, nauka rozpoznawania u siebie oznak stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim;
- nauka umiejętności zapobiegania negatywnym skutkom stresu;
- pomoc w psychologicznym uniezależnieniu się od sprawcy przemocy, aby rozpocząć samodzielne życie;
- nauka umiejętności asertywnego stawiania granic, rozpoznanie i korzystanie z posiadanych zasobów, nauka konstruktywnych zachowań obronnych;
- rozpoznanie współuzależnienia w związku oraz nauka wychodzenia z niego.